En grupp av feministiska kvinnoorganisationer från Mozambique höll ett mycket inspirerande seminarium på måndag eftermiddag om deras kamp emot företags sexistiska reklamkampanjer.
Forum Mulher var huvudorganisationen och dess ordförande Grazia Julio berättade om hur de hade upptäckt att en ölfirma hade reklam som gick ut på att ölet beskrevs som en kvinna som var het och tillgänglig. Reklamen visade en burk med öl som såg ut som en kvinnokropp. TV-reklam och tidningsreklam visade samma sak. Grazia och hennes organisation protesterade i brev till företaget, startade en protest på facebook och fick med sig den största TV kanalen där en populär TV värd (se bilden) tog sig an kampanjen och hade ett upprop i sitt program om hur ovärdigt och sexistiskt reklamen porträtterade kvinnor. Med denna samlade och massiva kritik tog det fem (!) dagar innan företaget drog in sin kampanj.
Grazia sa att hon vet att det finns mycket kvar att göra för att få stopp på sexistisk reklam men att deras kampanj visar att det går och Forum Mulher kommer att fortsätta sin kamp.
tisdag 12 mars 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar