måndag 4 mars 2013

CSW:s öppnande - rapport från Angela


Den här dagen började med att delegationen träffades på representationen idag kl. 08.00 och blev briefade om vad som händer vid förhandlingarna. Det finns en klick länder med Egypten i spetsen som är besvärliga, men på det hela taget var förhandlarna nöjda hittills.

Kl. 10.00 var det då den högtidliga invigningen av CSW i FN:s stora sal. Jag slogs av att den var inteså stor som jag föreställt mig när jag sett på TV. Tänkte på alla spännande saker som hänt härinne. Det var en trio som satt ordförande, en kvinna och två män varav den ene var Jan Eliasson, Deputy Secretary General. Han lade stor vikt i sitt tal vid det han hade sett av våld mot kvinnor och flickor i länder runt om i världen. Det är dessa som lider mest i krigshärdar och han uttryckte sin glädje över att FN:s generalsekreterare har utlyst en kampanj mot detta våld.

Jan Eliasson talar 

Michelle Bachelet kom sedan upp på podiet och talade, som så många gjort dessa dagar, om de våldtäkter och mord på kvinnor och flickor som visats i medierna den senaste tiden, tex. i Indien och Afganistan. " Kvinnor straffas och förövarna går för det mesta fria".
Hon gläder sig också över FN:s initiativ att ha en kampanj mot våld mot kvinnor. Länderna inom FN måste arbeta tillsammans och vi måste få ett slut på våldet.

Ordföranden i CEDAW, Nicole Ameline, talade om vikten av att implementera CEDAW. Gertrud Åström från Sveriges Kvinnolobby och jag fick ett samtal med henne efteråt och hon blev väldigt glad över att vi tyckte hennes anförande var viktigt, speciellt som vi kom från Sverige. Hon ville att vi tillsammans skulle arbeta mot mäns våld mot kvinnor.

Den sista talaren var den speciella rapportören för våld mot kvinnor, Rashida Manjoo som lämnade en rapport om sitt arbete 2011 och 2012. Tyvärr hann jag inte stanna hela tiden för jag hade ett möte med vår talare på vårt vårdnadsevent, Jennifer Hoult (talare på 2011 års vårdnadskonferens på Rival), tillsammans med Anna.

Med jämställdhetsminister Maria Arnholm

Vår jämställdhetsminister satt framför mig och jag fick möjlighet att tala några ord med henne. Igår kväll var delegationen på ett café och gick igenom vad som skulle hända  under veckan och då fick jag ett längre samtal med henne som kändes väldigt bra!

Ser fram emot ikväll då vi ska visa äldrefilmen och Malin ska presentera Roks rapport Våld mot äldre kvinnor. I morgon är det min tur med tre event, vårdnad, papperslösa kvinnor för Wave och mitt anförande i FN för Sverige tillsammans med SKR, SIDA och den nationella samordnaren. Möte imorgon bitti kl. 08.00 på "reppen" som de säger här, dvs representationen för Sverige.

Getrud Åström, Sveriges Kvinnolobby, och Roks ordförande Angela Beausang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar