onsdag 3 mars 2010

Från Peking till Bryssel - en oavslutad resa

EWL (European Women's Lobby) är paraplyorganisation för hela Europas kvinnorörelse med mer än 2500 organisationer som medlemmar. Det är för EWL jag är ackrediterad till CSW, och sedan ett år är jag suppleant i EWL:s styrelse. Tillsammans med alla europeiska NGO-representanter satt jag så bänkad i ett knökfullt, kokande varmt konferensrum på hotellet där jag bor - Beekman Tower - för att lyssna på presentationen av den skuggrapport EWL gjort till den officiella EU-rapporten över Beijing +15. (På bild EWL:s president Brigitte Triems med skuggrapporten "From Beijing to Brussels - an unfinished journey").
Den officiella EU-rapporten, som skuggas, gjordes under ledningen av det svenska ordförandeskapet och beskrevs av chefen för jämställdhetssektionen vid Europakommissionen, Belinda Pyke, som en utmärkt och självkritisk rapport. I panelen satt även Europaparlamentarikern och ordföranden för kvinnoutskottet, Eva-Britt Svensson, som på temat uppnådda mål uttryckte: "Äntligen har vi en bra resolution för våld mot kvinnor!" och även framhöll vikten av att involvera NGO:s i arbetet med resolutioner, lagstiftning, etc.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk konferens. Och så viktig! Du gör ett jättebra jobb och jag följer detta här hemifrån.
    Catrine K (från Nätet)

    SvaraRadera